Een tocht door de jungle

webkwestie / webquest

Leerkracht

  • Titel: Een tocht door de jungle

  • Onderwerp: Een virtuele wandeltocht door het regenwoud.

  • Schooltype: Basisonderwijs

  • Groep: Groep 7-8

  • Vakgebieden: Aardrijkskunde, Biologie, Natuur

  • Uitvoering door: 2-tallen

  • Tijdsinvestering: 2 uur

  • Opbrengst:

      • De kinderen maken een reisverslag over wat ze allemaal meemaken in het oerwoud.

      • Hierdoor leren ze wat je allemaal in de jungle tegen kan komen.

      • De opdrachten en het reisverslag kunnen dienen als extra verrijking en hulp voor de kinderen die snel of juist heel langzaam werken.

      • De leerlingen dienen met de opdrachten in tweetallen aan de slag te gaan. Het verslag maken ze alleen met slechts enkele hulp van de leerkracht.

  • Leerpunten:

      • Leerdoel 1: De leerlingen worden vaardiger in het opsporen van vragen over de jungle op het Internet.

      • Leerdoel 2: Door middel van een reisverslag leren ze stapsgewijs de hoofdzaken van hun informatiebevindingen kort en bondig te noteren.

      • Leerdoel 3: De leerlingen vergaren op spelenderwijs kennis over het onderwerp oerwoud.

      • Leerdoel 4: In deze opdracht leren de kinderen zich in een totaal andere situatie (in dit geval oerwoud) te positioneren. Het vergroot hun wereldbeeld, ze zien in dat de wereld groter is dan alleen Nederland.

  • Extra materialen: Rangerdiploma (download hier)

  • WebQuestmakers:

      • Hanna Verburg

      • Rianne Lavooij

      • Elvira Hoksbergen

      • Maira Smits

      • Geert van Duin

  • De foto's van de banners zijn afkomstig van:


Tips voor de leerkracht:

    • Om de kinderen te stimuleren kunt u een bezoekje brengen aan de jungle van burger zoo. De kinderen kunnen zich inleven hoe het bestaan in de jungle mogelijkerwijs kan zijn. Dit zou een goede voorbereiding kunnen zijn voor deze webquest. Hierna kunt u het nog dichter bij huis zoeken, door naar het bos te gaan. Hierdoor kunnen de kinderen de verschillen waarnemen wat betreft de jungle en het bos in Nederland.

    • De leerlingen gaan op ontdekkingsreis en het is dan handig voor de kinderen dat ze goed gadeslaan.

    • De kinderen moeten in deze opdracht een verhaal schrijven over de jungle. Als eerst moeten ze een aantal vragen beantwoorden. Dit doen ze met behulp van Internet. Als ze de vragen hebben beantwoord, moeten ze een reisverslag maken.

    • Dit zijn de vragen en de antwoorden:

  1. Een ander woord voor jungle is Regenwoud

  2. De grootste jungle ligt in Brazilië

  3. Dieren die voorkomen in de jungle zijn: Apen, krokodillen, slangen, poema’s, beren, spinnen, olifanten, panda’s en tijgers. (meerdere antwoorden mogelijk)

  4. Het klimaat in de jungle is vochtig en warm. (tropisch)

  5. Als je op reis naar de jungle gaat moet je je inenten, veel informatie over je bestemming opzoeken, zodat je weet waar je naartoe gaat, je spullen inpakken en natuurlijk je vliegticket kopen.

  6. De jungle zorgt voor veel zuurstof

  7. In de jungle kun je het volgende vinden om te eten: Kokosnoten, bananen, mango’s, sinaasappels, papaja’s, avocado’s (meerdere antwoorden mogelijk)

  8. Mensen die ruimte nodig hebben voor het verbouwen van hun gewassen en bomen kappen voor geld zorgen ervoor dat er veel van de jungles verdwijnen.

  9. De kroonlaag is de bovenste laag (de boomtoppen)

  10. De apen en vogels leven in de kroonlaag (meerdere antwoorden mogelijk)

  11. FSC-hout is hout dat op een legale manier gekapt is.

  12. De WNF en Greenpeace en nog meer organisaties zorgen voor de bescherming van de jungles.

  13. Het is erg belangrijk om te zorgen dat de jungles blijven bestaan, omdat dit zorgt voor zuurstof die wij allemaal nodig hebben. En om de bescherming van de dieren.

De leerkracht kan deze antwoorden uitprinten. Als de kinderen dan klaar zijn met de antwoorden, kan de leerkracht deze geven om na te laten kijken. Ze kunnen dan kijken onder het kopje beoordeling of ze een voldoende hebben of niet. Hebben ze geen voldoende dan krijgen ze ook geen Ranger-diploma.

De leerkracht moet de kinderen ruim de tijd geven om te zorgen dat de kinderen de goede antwoorden op het Internet kunnen opzoeken.

De leerkracht moet wel aan zijn leerlingen vertellen dat er heel gericht naar de antwoorden gezocht moet worden. Er is namelijk heel veel informatie over de jungle op Internet te vinden, en de kinderen kunnen zo heel snel van de vraag afwijken.

    • Alternatieve (verwerkings)opdrachten

      • Schoolreisje

      • Om de kinderen de ervaring van de jungle mee te maken kun je naar Burgers Zoo gaan. Ze komen dan in een ‘’echte’’ jungle terecht. Zo kunnen ze zich bij het maken van het reisverslag meer inleven.

      • Bos

      • Na het schoolreisje, als de kinderen dus de jungle hebben gezien, kunt u de kinderen mee naar het bos nemen en de verschillen laten zien tussen de jungle en het ‘gewone’ bos. Dus de plantengroei enz. Gaat u niet op schoolreisje, dan kunt u bijvoorbeeld vertellen over de jungle en platen laten zien, over de plantengroei en de dieren die er voor komen. Als de kinderen dan een mooi beeld hebben van de jungle kunt u ook naar het bos gaan.

      • Kleien

      • Naar aanleiding van deze webquest ook een beeldende vorming les worden gegeven. Elk kind kan dan een eigen dier uit de jungle kiezen, die ze na gaan kleien.

      • Er kan naar aanleiding van deze webquest ook een beeldende vorming les worden gegeven. Elk kind kan dan een eigen dier uit de jungle kiezen, die ze na gaan kleien. Hierbij kunt u plaatjes van Internet afhalen, of gewoon plaatjes uit een boek gebruiken. Zodat de kinderen goed kunnen zien hoe hun dier er precies uit ziet.

      • Collage

      • Laat de kinderen in groepjes een collage maken over de dieren, planten en/of vruchten wat ze allemaal in de jungle tegen kunnen komen. Gebruik hiervoor tijdschriften. (bijvoorbeeld van het WNF, of Greenpeace) Ook kunt u plaatjes van het Internet uitprinten.

      • Toneelstuk

      • U kunt met de kinderen of de kinderen alleen een toneelstuk inoefenen. Het toneelstuk kan over het reisverslag gaan. Ze kunnen ook extra informatie zoeken over de jungle, zo wordt het toneelspel wat leerzamer. Zo is er dus 1 iemand die verdwaald in de jungle. Er is iemand die hij tegenkomt. En er zijn verschillende dieren die mee kunnen doen in het toneelstuk. Zo krijgen ze spelenderwijs informatie over de jungle.

      • Discussie

      • Je kunt als leerkracht een leuke discussie in de klas houden. Er zijn twee partijen:

    1. De boeren: zij willen het hout kappen om hun gewassen te verbouwen en daarmee ook hun geld verdienen

    2. De lokale bevolking: zij vinden dat de jungle behouden moet worden, omdat het van levensbelang is. De jungle zorgt voor veel zuurstof in de wereld en dat kunnen we dus niet missen.

      • Kringgesprek

      • Bespreek met de kinderen de verhalen die de kinderen gemaakt hebben. Wat hebben zij beleefd en waar hebben ze geslapen? Ook kun je zo toe praten naar wat de kinderen ontdekt hebben. Of ze veel geleerd hebben en wat dan